Sevärdheter i rom !

Eftersom jag skrev om sevärdheter i london kan jag lika gärna skriva om sevärdheter i andra land !

Det finns naturligtvis hur mycket som helst att se i Rom. Förmodligen ingen annan stad i världen har så mycket historia att erbjuda, för det är just historia, kultur och tradition i denna stad ! 
Colosseum, Spanska trappan och Fontana di Trevi känner nog rätt så många till , men det finns så otroligt mycket mer att se.


Jag har valt att skriva och visa bilder på Roms Colosseum , min pappa har varit där och han tyckte att det var fantastiskt ! Så  jag har försökt samla så mycket information som möjligt !

Men först ska ni få smaka på några bilder jag hittade ,







Tycker ni inte att det är fantastiskt coolt? Hur bygger man sånt här igentligen , det är vad jag har tänkt på väldigt länge !

Colosseum fick sitt namn efter en koloss, det vill säga en enorm staty av kejsar Nero som stod vid sidan om byggnaden, i riktning mot Forum Romanum. Neros staty, som var ca 40 meter hög, var utförd i förgylld brons. Det officiella namnet på Colosseum är dock Amphiteatrum Flavium eller Den flaviska amfiteatern, eftersom den uppfördes under den tid då den flaviska ätten innehade kejsarmakten.

Kolossen av Nero smältes senare ner för tillverkning av vapen. Även armeringen till Colosseum drogs ut och smältes ner till vapen, vilket ledde till att en stor del av byggnadens yttre del rasade samman vid ett jordskalv. Efter detta har stora mängder vit marmor bortförts från byggnaden, bland annat till bygget av Peterskyrkan och Fontana di Trevi.


Den del av byggnaden som återstår är ännu en mäktig syn och ett populärt turistmål ,

så ni som reser till rom ! Glöm inte att kika lite på roms Colosseum ,
ni behöver inte . Men det är en stor sevärdhet !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0